De voor- en nadelen van factoring

Bijgewerkt: 15 februari 2023

U runt uw bedrijf al een tijdje, of misschien bent u net begonnen, en u merkt dat een betrouwbare cashflow een probleem is, omdat u wacht op de betaling van facturen.

U hebt geweldige klanten - kredietwaardige, consistente betalers, maar u ervaart druk op de financiën in de tijd tussen het uitschrijven van de factuur en het ontvangen van de betaling.

Terwijl u op betaling wacht, moet u het geld vinden om uw eigen leveranciers of personeel te betalen. Dit betekent dat u misschien moet kiezen of u uw spaargeld aanspreekt, uw rekening-courantkrediet gebruikt of een banklening aanvraagt om u te helpen totdat u betaald wordt. Het aanvragen van een rekening-courantkrediet, lening of creditcard om het liquiditeitstekort te overbruggen, vergroot de schuldenlast van uw bedrijf.

Wachten op de betaling van facturen kan ook gevolgen hebben voor uw vermogen om nieuwe orders aan te nemen, betere voorwaarden te bedingen met leveranciers en uit te breiden naar nieuwe markten.

Met factoring van uw facturen kunt u de cashflow in uw bedrijf beter beheren, zonder uw schuldenlast te vergroten. Factoringfaciliteiten die de inning van betalingen van klanten beheren, stellen u ook in staat om uw tijd te besteden aan andere bedrijfsactiviteiten.

Om voor factoring in aanmerking te komen, moet u kredietwaardig zijn en kredietwaardige klanten hebben. Hoewel u bij factoring niet het volledige factuurbedrag vooraf ontvangt, ontvangt u het grootste deel van het geld veel sneller dan wanneer u zou wachten tot uw klant betaalt.

Het voordeel hiervan is dat u uw bedrijf beter kunt beheren. Omdat u weet dat u uw betalingen tijdig ontvangt, kunt u wellicht vroegbetaalkortingen bedingen bij uw leveranciers.

Met een regelmatige cashflow kunt u betere marketinginitiatieven plannen, essentiële uitrusting kopen en meer personeel in dienst nemen om de vraag bij te houden. Met een gerust hart kunt u zich richten op de strategische kant van de ontwikkeling van uw bedrijf, in plaats van op het najagen van betalingen.

Factuurfactoring werkt door ervoor te zorgen dat u betaling ontvangt, meestal binnen 24 uur nadat uw factuur is opgesteld - veel beter dan 30 tot 120 dagen wachten, afhankelijk van de betalingsvoorwaarden van uw klant.

Zoals bij elke te nemen beslissing wilt u alle feiten kennen. Hier bekijken we de voor- en nadelen van de keuze voor factoring als oplossing.

Voordelen

U krijgt toegang tot uw geld, meestal binnen 24 uur na de uitgifte van uw factuur.

U kunt preferentiële betalingsvoorwaarden organiseren voor uw leveranciers, wetende dat u sneller betalingen zult ontvangen van uw factoringorganisatie.

Door de waarde binnen uw verkoopadministratie te gebruiken, blijven uw kapitaalgoederen onaangeroerd.

Werken met een factoringorganisatie betekent dat u waarschijnlijk een beter inzicht hebt in de kredietwaardigheid van uw klanten, wat betekent dat u betere betalingsvoorwaarden kunt bieden om hun bedrijf binnen te halen.

Factoringaanbieders benaderen uw bedrijf toekomstgericht. Zij kijken naar uw expertise, kredietwaardigheid en de kwaliteit van uw klantenportefeuille, zelfs als u in het verleden failliet bent gegaan.

Het bedrag dat u factureert groeit naarmate het aantal facturen toeneemt. Het bedrag waarover u kunt beschikken is gekoppeld aan het aantal uitgegeven facturen, dus er is geen administratie nodig om verder krediet aan te vragen.

U hoeft geen grote onderneming te zijn om toegang te krijgen tot factoring.

Nadelen en overwegingen

Kosten zijn een overweging, dus zorg ervoor dat u weet welke toegevoegde waarde een factoringorganisatie u kan bieden wanneer u hun tarieven bekijkt.

De betrokken administratie kan tijd en aandacht vragen - bij sommige factoringorganisaties kunt u dit allemaal online doen, wat het proces versnelt - vraag ernaar bij uw aanvraag.

Factoringaanbieders kunnen contact opnemen met uw klanten om hen te laten weten dat zij uw facturen beheren, maar dit hoeft niet het geval te zijn. U kunt aangeven hoe u liever werkt, controle houden over de communicatie met uw klanten en de dienst vertrouwelijk houden.

Zorg ervoor dat u eventuele clausules voor het beëindigen van de overeenkomst van tevoren begrijpt.